Cahiliye
Mehmet Necati Güngör
Mehmet Necati GA?NGA�R
O gA?nkA? Arap toplumunun kaburgasA� en kalA�n mA?AYriki Ebu Cehil idi.
Cahiliye dA�nemini ismiyle sembolleAYtiren bir mA?AYrik.
Ebu Cehil, baAYta Peygamberimiz olmak A?zere A�slA?mA� seA�en herkese dA?AYmandA�.
O gA?nkA? Mekke oligarAYisinin A�nde gelen isimlerindendi.
Ebu Cehila��in yanA�nda baAYka a�?cehila�?ler de sA�ralanmA�AYtA�.
MA?AYrikler, iman karAYA�sA�nda oldukA�a bA?yA?k ve geniAY bir savunma ve saldA�rA� hattA� oluAYturmuAYlardA�.
DA�nemin insanlarA�, kA�zlarA�nA� diri diri topraAYa gA�mecek kadar insanlA�ktan uzaktA�.
O topraklarda Cahiliye dA�neminin mela��anetleri yaAYanA�yordu.
Kura��an-A� Kerima��in ilk ayeti belki de cahiliyea��yi sarsmak ve yA�kmak iA�in a�?Oku!a�? diye baAYlamA�AYtA�.
Allaha��A�n a�?De kia�? diye baAYlayan hitaplarA�nA�n tek muhatabA� Peygamberimizdir.
Allah, Cebrail vasA�tasA�yla Peygamberimize bildirdiAYi ayetlerin halka ulaAYtA�rA�lmasA�nA� elbette Peygamberinden isteyecekti.
AyrA�ca, birA�ok ayette de insanlarA�n akla mA?racaat etmeleri istenmiAYtir.
a�?Akletmez misiniz?a�? sorusu ile baAYlayan ayetler, insanlA�AYA� aklA�nA� iAYletmeye A�aAYA�rA�yordu.
Zira, aklA� A�n plana A�A�karan YA?ce YaratA�cA�, aklA�nA� iAYletmeyenleri acA� bir sonun beklediAYini de bildiriyordu.
a�?Aklatmeyen toplumlarA�n A?zerine pislik yaAYdA�rA�rA�ma�? hitabA�, herhalde bunun iA�indi.
A�A?nkA?, a�?eAYref-i mahlA�kata�? olarak nitelenen insanA�n en bA?yA?k ziyneti akA�ldA�.
AklA�nA� iAYletmeyen insan, cehaletten kurtulamaz, imana da ulaAYamazdA�.
O gA?nA?n toplumundaki Arap adetleri katA� adetlerdi.
MeselA?, Araplar AYiire A�ok dA?AYkA?ndA?ler. A�yle ki yazdA�klarA� AYiirleri KA?bea��nin duvarlarA�na asarak beAYenilme yarA�AYA�na girerlerdi.
Allah, Kura��an-A� da AYiir gibi bA?yA?k bir belagat iA�inde indirdi.
Ve AYiir dA?AYkA?nlerine mealen AYA�yle meydan okudu: a�?AklA�nA�z yetiyorsa aynA�sA�nA� siz de yazA�n.a�?
Arap toplumunda A�ok eAYlilik, cariyelik ve kA�lelik, vazgeA�ilmez kurumlardA�.
A�slA?m, A�rfle A�atA�AYmamak iA�in baAYlangA�A�ta bu kurumlarA� yumuAYak geA�iAYlerle yok etmiAYti.
A�slA?m, kA�yamete kadar var olacaAYA� Allah tarafA�ndan vaat edilen dindir.
Bu dinin A�aAYlara gA�re yorumlanmamasA� dA?AYA?nA?lemez.
CumhurbaAYkanA�nA�n a�?gA?ncellemea�? mesajA�ndan bu anlamA� A�A�karmamA�z gerekir.
A�slA?m, bA?tA?n dinlerin adA�dA�r.
Mezheplere, tarikatlara, cemaatlara gA�re ayrA� ayrA�A� A�slA?m tasavvurlarA� A�dA?AYA?nA?lemez.
A�slA?ma��A�n nasa��a dayanmayan hA?kA?mlerini zamanA�n AYartlarA�na gA�re yorumlayamazsak kurtuluAYa eremeyiz.
Bu gA?n, A�slA?m coAYrafyasA�nda akA�tA�lan kan ve gA�z yaAYA�nA� sona erdirmenin tek yolu a�?tecdita�? hareketidir.
Bunun, dilimizdeki anlamA� yenilenmedir.
MA?teAYabih ayetlerin, zamana gA�re yenilenmesi demektir.
A�slA?mA�n namaz gibi, oruA� gibi, zekA?t gibi deAYiAYtirilmesi mA?mkA?n olmayan a�?nasa�? larA� vardA�r
Bunlar, ahlA?k ve ibadet esaslarA�ndandA�r.
Bu A�aAYda kA�le ve cariye mA?essesesini yeniden oluAYturamazsA�nA�z.
Bu A�aAYda kadA�nA� kA�le gibi kullanamaz, dA�vemezsiniz.
Bilimin kabullerini inkA?r edemezsiniz.
1400 yA�l A�ncenin gA?nA?n icabA�na uygun yorumlarA�yla bu gA?nA? okuyamazsA�nA�z.
KurtuluAY, bin dA�rt yA?z yA�l A�nce cahiliyeyi A�yA�kmakla baAYladA�.
Bu gA?n de cehaletle savaAYmak kaA�A�nA�lmaz bir gA�revdir.
Yorumlar