Geride bıraktığımız Ekim ayı moda dünyasına yön ver ünlü moda evlerinin kreasyonlarını teşhir ettiği bir sonbahar ayıdır. Ekim ayını tercih etmelerinin asıl nedeni ise bulunduğumuz yılın ve gelecek yılın kış modellerinde giyim severlere sunmaktır. Moda tasarımları, dünya giyim piyasasında söz sahibi olmak için çizimlerini ünlü mankenlerin üzerinde yine tanınmış otel salonlarında teşhir edebilmek için bir yol boyuncu geceli, gündüzlü çalışmak zorunda kalmaktır. New York, Londra, Paris, Milano gibi dünya metropollerinde düzenlenen defilelerce, ülkemizdeki modacılarda ilgisiz kalmayıp bu kentlerde yapılan her giyim dünyasının bu hızlı gidişine seyirci kalmayıp yerli ve yabancı moda evlerinin 2016-2017 modellerini de teşhir ederek, ünlü moda tasarımcılarının ilgisini çekmişlerdir. Yurtdışında düzenlenen defilelerde ise Türk modacıların büyük ilgi gördükleri, kreasyonları ise çok güzel bulduklarını böylece İstanbul’un da moda dünyasında yerini almış olduğunu belirtirken ünlü modacı Emre Erdemoğlu, yanında ünlü ses sanatçısı Fatih Ürek olmak üzere New-York’a gidip 2017-2018 sonbahar-kış koleksiyonunu sergileyecektir. Yurtdışında adından sık sık bahsettiren İngiltere’de modaevi bulunan Bora Aksu ise, İstanbul’da düzenlenmiş olan Mercedes-Benz Fashion Week moda göstergesinde çizdiği ve ünlü mankenlerin üzerinde sunduğu giysilerin bir özelliği davetlilerin ilgisini çekmekten geri kalmamıştır. Aksu, 2017 koleksiyonunu anneannesinin genç kız iken giydiği bugün tozlu fotoğraflarda görünen kıyafetlerinden ilham alarak tasarlamıştır. Anneannesi ve annesinin yıllar önce giydiklerini günümüze uyarlamıştır. 1930 yıllarında ekonominin henüz düzelmediği günlerde evin gardırobunda bulunan giysiler de gördüğü ipek dokumalı, iğne oyalı, dantelli, bugün tasarladığı kıyafetlere uyarlayarak yıllar öncesi geçmişe dönen Aksu’nun, bu defilesi ilgi ile izlenirken aklımıza Osmanlı’da giyim kuşamın uygulanması konusunda elimize geçen belgelere dayanarak incelemekte fayda vardır. Osmanlı’da giyime çok önem verildiği bilinmektedir. Giyimi gösteren kumaşlar ise kaliteli elbiselerin hazırlanmasına sebep olmaktadır. Gösterişli ve renkli kumaşlar altın tellerle işlenip kıymetli taşlarla süslenirken, saraylı hanımların bu tarz elbiseleri batılı hanımların büyük beğenisini kazanmakta imiş. Kumaş, dikiş, desen ve dokumacılık Osmanlı’da giyimin olmazsa olmazlarıymış. Osmanlı İmparatorluğu’nun giyim-kuşam konusundaki ciddiyetini bilen kumaş tüccarları yurtdışından getirdikleri bu parçaları saray kadınlarına sattıkları da bilinmektedir. Bugün Topkapı Sarayı’nda padişahlar elbiselerinin teşhir edildiği bir bölüm, Osmanlı’nın giyim zevkini bütün güzelliği ile gözler önüne sermektedir. Yüzyıllar öncesinden günümüze kadar gelip teşhir edilen bu giysilerin bazıları hediye olup, pek çoğu da vefat eden padişahın üzerinden çıkan giysileri sandal ağacından yapılmış sandıklara konulup saklanmakta imiş. Çocuk giysilerinin dahi bulunduğu böyle sandıklar halen Topkapı Sarayı’nın depolarında sergilenecekleri günü beklemektedir. Saray mensupları erguvan kırmızısı, bal rengi, fildişi gibi renkleri tercih ederken kahverengi, mavi, yeşil gibi renkler kullanılmamaktaymış. Bazı kumaşların renklendirilmesi için ise hayvansal yağlar tercih edilip bu yağlarda Hindistan’dan getirilmekteymiş. Saray’da yaşayan hanedanın genç veliahtları umumiyetle son derece canlı renkleri tercih ederlermiş. Bu giysilerin dikimi için sarayda kurulu dikiş atölyelerinde yine sarayda dokunan kumaşları dikilirken deseni tasarlayan, kumaş dokuması ve dikiş yapan ekiplerin varlığı bir gerçektir. Tarihi kayıtlara göre 1515 yılından önceleri sarayda kurulmuş olan bu düzen uzun yıllar devam etmiş ve hanedan mensuplarına paha biçilmez kostümler hazırlamışlardır. Osmanlı sarayı hiçbir şekilde Avrupa’dan giysi almamış olmasına karşılık batılı pek çok kadın saray kadınlarının kıyafetlerini yakından görüp incelemek için İstanbul’a geldikleri bilinmektedir. Çok pahalı taşlarla bir hazineyi üzerinde taşıyan sultanların bu giysileri kullanmadıkları zaman, kumaşlar dâhil elbiseler kumaş hazinesinde saklanmaktadır. Daha ziyade ipek kemha yani günümüzde brokar dediğimiz kumaş kadife ve de altın ipliklerle işlenmiş farklı türde kumaşlarında yeri kumaş hazinesidir. Her biri ülke genelinde el işi işleme sanatçısı olan bu saray terzileri, yanı nakkaş haneciler daha ziyade çiçek özellikle lale desenli motiflerden oluşan örnekler hazırlayıp bu çizgiler sultanım beğenisine sunuluyor, beğenilen desen kumaşlara işleniyor. Yani görülüyor ki giyim Osmanlı’da üzerinde ciddiyetle durulmuş bir sanat haline gelmiştir. Yine tarihi belgelere göre Osmanlılar nereyi fethederse etsin esir alınacak ilk insanlar o ülkenin tanınmış nakkaşçıları olmuştur. Saraya getirilen bu ince iş sanatçıları Osmanlının bir vatandaşı olarak yaşadığı sürece sarayda bu işi yapmak zorunda kalmıştır. III. Ahmet döneminde yani 1703-1730 tarihleri arasında kumaşlara işlenen altından motiflerin kullanılmamasını yerine kadife, atlas, tafta gezi, canfes, sandal, geremsut, Selimiye diye adlandırılan hafif sade kumaşların kullanılmasını istemiştir. Osmanlı sarayında yaşayan hanımların en büyük tutkusu ise pahalı mücevhere sahip olmaktı. Başlarına koydukları elmas, pırlanta ve benzeri değerli taşlardan oluşan bu takıları yine sarayda yapan ustaların ellerinden çıktıkları bilinmektedir. Uzun yıllar dünyaya hükmeden Osmanlı sarayı giyim, kuşam konusunda da dünyaya örnek olmuştur. Osmanlının bu giysi zevkini bilen doğulu ve batılı ülkeler en nadide kumaşlarını saraya hediye olarak göndermekten geri kalmamışlardır. Sarayda kürkünde ayrı bir yeri vardı, özellikle padişah saray içi kuşamlarında kürke yer verildiği görülmüştür. Osmanlı modasında desene çok önem verilir, çizgi halindeki motiflerde Timurlu modasında görülen yuvarlak, spirallerin yerini çiçek desenleri, çiçek bahar dalları ve narçiçekleri tercih edilmiştir. Kostümler umumiyetle uzun olmaların rağmen topuklu, tüylü, işlemeli çok süslü ayakkabılarda sarayda yapılırdı Takı olarak kemerlerin hanedanın hanımlarında ayrı bir yeri olduğu adeta bir sanat eseri olan bu aksesuarların çok pahalı olduğu da tarihi kayıtlarda görülmektedir.