İSTANBUL  - Bestekar İsmail Birateş'in bestelediği ve Aylin Şengün Taşçı'nın okuduğu, Yahya Kemal ile Nazım Hikmet'in şiirlerinden oluşan albüm Kalan Müzik tarafından müzikseverlere sunuldu.

Yahya Kemal ve Nazım Hikmet'in çok bilinmeyen 5'er şiirini bestelediğini söyleyen İsmail Birateş, "Ben beste çalışmalarına çok erken yaşlarda başlamıştım. Yahya Kemal'in bir şiirini dergide gördüm. 'İsmini kuşlar heceler/ Seni söyler bana dağlar dereler', mısralarıyla başlıyordu. Bir köy şiiriydi, ilgimi çekti ve Hüseyni makamında bestelemiştim. Daha sonra çeşitli kitaplarda Nazım Hikmet'in farklı şiirlerini gördüm. Tanıdığımız kişiliği ve yaygın imajı dışında Nazım Hikmet'in Tanburi Cemil Bey'in ölümünü anlatan 'Cemil Ölürken' ve 'Mevlana' şiiri çok ilgimi çekti. Bu iki şiiri besteledim. Daha sonra Yahya Kemal ve Nazım Hikmet'in arasındaki özel hayatlarında yakınlaşma olmuş. Şiirlerde bir yakınlık var. Daha sonra iki ayrı dünyanın insanları olmuşlar" dedi.

"MAKAMLAR ŞİİRİN BİR KELİMESİNDEN ÇIKAN MELODİYE GÖRE ORTAYA ÇIKIYOR"

Birateş, Yahya Kemal'in, Nazım Hikmet'in Heybeliada Bahriye Mektebi'nde tarih ve edebiyat öğretmeni olduğunu hatırlatarak, şöyle devam etti:

"Yahya Kemal, evde özel dersler vermeye gelmiş ve annesi Celile Hanım'la büyük aşk yaşamış. Şiirlerini araştırırken bu hikayeleri de okudum ve çok etkilendim ikisinin hayatından. Acaba bunların bu farklı şiirlerini bir araya getirip bir çalışma yapabilir miyim diye düşünerek 5'er şiir besteledim. 10 şiiri bestelemiş oldum ve bir albümde toplayabilir miyiz, diye düşündüm. Genellikle az bilinen, farklı şiirleri karşımıza çıkıyor iki büyük şairin. Mesela Nazım Hikmet'in 'Mevlana' ile ilgili şiiri olduğunu bilmiyordum. Nazım Hikmet'in İstanbul'un fethini anlatan 'Sekiz Elli Yedi' isimli şiirini de bilmiyordum. Bu tarih İstanbul'un fethinin hicri tarihidir ve Miladi 1453 yılıdır. Bunlar, Nazım Hikmet'in ilk dönem şiiri olduğu için eski şiir rüzgarına kapılmış, hocası Yahya Kemal'in etkisi olan şiirler. Şiir rengi olarak birbirine benzeyen şiirler."

Şiirleri bestelerken makamların şiirin bir kelimesinden çıkan melodiye göre ortaya çıktığını dile getiren Birateş, "Mesela 'Fetih Marşı' veya 'Sekiz Elli Yedi' isimli şiir, Mahur makamında çıktı ki marşa uygun makamdır. Şiir çok güzel olunca beste yapmak da benim için kolay oldu. 'Mevlana' ilahisi de Hicaz oldu. Makamlar, şiirin içinden kendisi fışkırıyor" diye konuştu.